Ajankohtaista

Vinkkejä flunssaoireiden lievitykseen

Kirjoittaja 25.9.2018 Ei kommentteja

Flunssa, eli nuhakuume, on yleisin ihmisellä esiintyvä sairaus. Varsinkin näin syksyllä se kiusaa lähes kaikkia. Oireet ovat tutut; nuhainen ja tukkoinen nenä, kipeä kurkku, yskä ja kuume. Ensimmäiset tuntuu kurkku karhealta ja nenä tukkoiselta. Lisäksi voi tuntea vilua ja väsymyksen tunnetta.

Lepää ja anna kehosi taistella

Lepo on erittäin tärkeää flunssan hoidossa. Jos pääsee heti ensimmäisten oireiden ilmaannuttua lepäämään, flunssan oireet voivat helpottaa ja lyhentyä. Aina tämä ei kuitenkaan ole mahdollista tai pelkkä lepo ei tuo riittävästi helpotusta tukkoiseen oloon, ja flunssan oireisiin löytyykin helpotusta myös apteekin palveluvalinnan itsehoitohyllystä.

Kotihoito

Lepo, riittävä juominen ja oireita helpottavat lääkkeet auttavat toipumisessa. Kodin lääkekaappiin kannattaa varata kurkkukipua ja tukkoisuutta lieventäviä tuotteita, kuten Apteekkarin C+ Sinkki -imeskelytabletit tai Physiomer Menthol -merivesisuihke.

Särkyyn ja kuumeeseen voi ottaa oireita lievittäviä kipulääkkeitä. Sopivan valmisteen valinnassa kannattaa kysyä apua apteekin ammattilaisilta, sillä mm. käytössä olevat lääkkeet, ikä ja sairaudet vaikuttavat oikeaan valmisteen valintaan. On myös hyvä muistaa, että kuume- ja kipulääkkeet on itsehoidossa tarkoitettu lyhytaikaiseen oireiden hoitoon, eli niitä ei tule käyttää pitkäaikaisesti ilman lääkärin ohjeistusta.

Flunssan aikana ruokahalu on usein tiessään ja keho käyttää paljon voimia taudin nujertamiseen. Toipumista voi tukea käyttämällä ravintolisänä esimerkiksi C- ja D-vitamiinivalmisteita sekä sinkkiä sisältäviä valmisteita. Reilu annos sinkkiä tai C-vitamiinia voi lyhentää flunssa kestoa, jos niiden käyttö saadaan aloitettua mahdollisimman pian oireiden ilmaannuttua. Paikallisesti nielussa vaikuttavan sinkin on tutkimuksissa todettu lyhentävän flunssan kestoa jopa kolmanneksella. C-vitamiinin on puolestaan osassa tutkimuksia todettu lyhentävän flunssan kestoa ja D-vitamiinin vahvistavan vastustuskykyä ja torjuvan infektioita. Itselle sopivan valmisteen valinnassa kannattaa hyödyntää apteekin ammattilaisten asiantuntijuutta, jotta käytössä oleva valmiste on juuri itselle sopiva, ja valmisteella saavutetaan paras hyöty flunssan oireisiin.

Näin katkaiset flunssan leviämisen

Muista vanhat, hyvät neuvot flunssakierteen katkaisemiseksi.

  • Huolehditaan käsihygieniasta
  • Ei pärskitä päin
  • Käytetään paperinenäliinoja, jotka heitetään käytön jälkeen roskiin

Flunssaan sairastumista voi yrittää ehkäistä vastustuskyvyn vahvistamisella. Kun vastustuskyky on vahva, virukset eivät välttämättä tartu, ja jos flunssa kuitenkin iskee, oireet voivat jäädä lievemmiksi. Vastutuskyvyn parantamiseksi on tärkeää liikkua ja levätä riittävästi sekä syödä monipuolisesti. Erityisesti flunssa-aikaan omaa immuunipuolustusta voi vahvistaa ravintolisillä huolehtimalla riittävästä vitamiinien ja hivenaineiden, erityisesti D-vitamiinin, C-vitamiinin ja sinkin, saannista.