Ajankohtaista

Silmien terveyteen

Kirjoittaja 4.4.2018 Ei kommentteja

Silmien terveydestä huolehtiminen on tärkeää

Silmät eivät ole ensimmäinen asia, josta ihmiset puhuvat keskustellessaan yleisterveydestä tai “elämäntapamuutoksista”. Silmien terveys on kuitenkin tärkeää koko keholle, sekä tietysti näkökyvylle. Monet silmille tärkeistä hivenaineista ja vitamiineista ovat ehdottoman tärkeitä muidenkin kehon osien terveeseen toimintaan ja ylläpitoon. Näkö ja silmät eivät ole leikin asia.

Kun ihminen ikääntyy, kehon solujen uudistumiskyky heikentyy. Tämä johtaa myös usein heikentyneeseen näköön ja muihin silmäongelmiin kuten silmänpohjanrappeumaan sekä kaihiin. Monipuolisella ravinnolla ja terveillä elämäntavoilla voidaan hidastaa ja ehkäistä ongelmia, jotka johtavat ennenaikaiseen silmien terveyden heikentymiseen. Silmät ovat herkkä kehon osa ja ne altistuvat päivittäin sadoille ja tuhansille ärsykkeille kuten tuulelle, roskille ja kemikaaleille. Silmistä voi pitää huolta ravinnon lisäksi myös huolehtimalla riittävistä niiden suojaamisesta esim. turva- ja aurinkolasein.

Parhaat ruoat silmien terveyteen

Tärkeimmät ravintoaineet silmille ovat C- ja E-vitamiinien sisältämät andioksidantit, luteiini ja kreaksantiini, omega-3- rasvahapot sekä mineraaleista sinkki ja kupari.

Porkkana
Porkkanat ja muut oranssin väriset kasvikset ja hedelmät ovat silmien terveyden ja näön suojaamiselle mainiota ravintoa. Oransseissa kasviksissa, kuten porkkanoissa on paljon betakaroteenia, joka on tehokas antioksidantti sekä A-vitamiinin esiaste.

Lohi
Lohi ja muut rasvaiset kalat ovat hyviä silmien terveydelle niiden korkean omega-3-rasvahappopitoisuuden takia. Pohjoisessa ilmastossa nimenomaan kuivat silmät ovat monelle ongelma, omega-3-rasvahapot auttavat silmien kosteutuksessa.

Vihreä tee
Vihreän teen sisältämät lukemattomat antioksidantit ravitsevat silmiä ja näkökykyä sekä vähentävät silmätulehdusten riskiä, joka taas puolestaan pienentää kaihin ja silmänpohjan rappeuman riskiä. Vihreä tee on myös mainio väline terveeseen ruoansulatukseen ja tasapainoiseen vatsan toimintaan.

Mustikka
Suomen metsien sininen kulta, mustikka on todellinen terveyspommi! Mustikka on täynnä flavonoideja ja C-vitamiinia, jotka suojaavat silmän verkkokalvoa ja ehkäisevät kaihia ja silmänpohjan rappeumaa.

Silmien suojaaminen

Silmien suojaaminen on erittäin tärkeää, varsinkin jos ne altistuvat säännöllisesti töissä tai harrastuksissa vaarallisille aineille tai kovalle rasitukselle. Suojalasien käyttö on lainkin mukaan velvoitettua tietyissä työtehtävissä mutta silmiä tulee suojata myös mm. liialliselta auringonvalolta. Kevään edetessä muistathan tarkistaa että sinunkin aurinkolasit ovat tarpeitasi vastaavat ja laadukkaat. Aurinkolasien linssien tulisi estää UVA- ja UVB säteily, mutta huomaathan että halvimmat “hassuttelulasit” eivät näin tee. Liika altistuminen UV-säteilylle voi aiheuttaa silmään muun muassa sarveis- ja sidekalvon tulehduksen eli niin sanotun lumisokeuden. Pitkäaikainen altistuminen voi aiheuttaa esimerkiksi mykiön samentumista, harmaakaihia tai silmäpohjan rappeumaa. Erityisen tarkka tulee olla pienten lasten aurinkolasien laadusta ja suojaavuudesta. Esimerkiksi moottoripyöräilijöiden ja veneilijöiden kannattaa sijoittaa polarisoiviin linsseihin, jotka suojaavat myös vaakapinnoilta tulevia säteitä kuten tien ja vedenpinnan heijastukset. Myös migreeneistä kärsivät ihmiset saattavat saada apua polarisoivista linsseistä.

Liity kanta-asiakkaaksemme ja olet oikeutettu seuraavaan tarjoukseen

Huhtikuussa kanta-asiakas tarjouksessa

Lysi Omega-3 Eye, silmien terveyteen

19,90€ (norm. 25€)