Ajankohtaista

Liukastelu on rasittavaa ja vaarallista

Kirjoittaja 11.2.2019 Ei kommentteja

Joka vuosi talvi tuntuu yllättän suomalaiset. Vaikka lumi ja jää kengän alla on tuttu tunne, ei se silti suojaa liukastumisilta. Sen lisäksi että liukastelu ja kaatuminen on paitsi rasittavaa ja joskus noloakin, se on pahimmillaan myös erittäin vaarallista. Vaikka riskiryhmässä ovatkin mm. vanhukset, voivat nuoret, perusteerveetkin loukkaantua pahasti kaatuessaan. Yleisiä vammoja liukastumisessa ovat mm. nilkan ja ranteiden nyrjähdykset tai murtumisen, sekä lantion ja lonkan alueen murtumat. Jos onnistut välttämään kaatumisen, olet kuitenkin todennäköisesti lopen kyllästynyt pingviinimäiseen töpöttelyyn kaduilla, jolla etenet 10cm askelin kerrallaan. Oikeanlaisten kenkien valinnalla, sekä lisävarusteilla kuten liukuesteillä taitat matkasi nopeammin ja ennen kaikkea turvallisemmin.

Kenkien valinta

Kuten auton talvirenkaissa, myös kengissä pohjan kuvio ja kuvion syvyys on tärkeää. Sileäpohjaiset, kapeat ja kuvioimattomat kengät eivät tarjoa lainkaan pitoa lumisilla ja jäisillä pinnoilla. Kannattaa kiinnittää huomiota myös kengän pohjan materiaaliin; pehmeä ja huokoinen materiaali ei yleensä kovetu pakkasillakaan ja täten se antaa hyvän kitkavastuksen liukkaille pinnoille. Jos korkokengät tai puvun kengät ovat pakollinen varuste, kannattaa muovinen kanta-/korkolappu käydä suutarilla vaihdattamassa kumiseen, tämäkin parantaa jo kengän turvallisuutta.

Kaatumisen ehkäisy

Talvi voi aiheuttaa monissa jopa haluttomuutta lähteä ulos ja asioille liukastumisen pelosta. Jotta toimintakyky ja mahdollisuus normaaliin elämään säilyvät myös talvikautena, voidaan liukastumista edistää muutamilla keinoilla

  1. Keskustele läheistesi kanssa liukastumisesta ja heidän peloistaan, sekä mahdollisista seurauksista.
  2. Huolehdi mahdollisimman hyvästä vireystilasta ja yleiskunnosta; alkoholin välttäminen, riittävä nesteytys ja ravitseva ruoka pitää mielen ja kehon virkeänä.
  3. Kehon yksinkertainen harjoittaminen ja erityisesti tasapainon ylläpito on tärkeää. 2-3 kertaa viikossa voi harjoitella mm. yhdellä jalalla seisomista sekä varpaillenousua, jotka harjoittavat jalan lihaksia ja kehittävät tasapainoa.
  4. Hanki turvavarusteita kuten tukevat nastakengät tai liukuesteet omiin kenkiin. Myös kävelykeppi, jonka päässä on jäätikku antaa varmuutta ja tukea liukkailla keleillä ja on oiva apuväline varsinkin iäkkäille ihmisille.

Humaliston Apteekista saat neuvoja ja tarvikkeita turvalliseen kulkuun liukkailla keleillä mm. Devisys-sarjan tuotteilla. Osaava henkilökuntamme palvelee!

Voit tutustua aiheeseen tarkemmin Pysy Pystyssä-kampanjan sivuilla